מכתב לקהילה

ילדה על ענף

שלום הורים יקרים, 

חודש יוני תמיד עמוס במיוחד במשימות סיום שנת הלימודים ובהתרגשות גדולה… 

במכתב זה אשמח לשתף אתכם כאן בכמה זוויות מעניינות מהעשייה שלנו ב"סימני דרך" בימים אלו:

מיפויים ומשובי סיום שנת הלימודים

בימים הללו הילדים התמודדו עם מבדקי סיום שנה, והצוות עדכן בהתאם לכל השנה ולמבדקי הסיום את טבלאות המיפוי של מחצית 2 (לדוגמת טבלת מיפוי של כיתה ו' לחצו): 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AxqLLKC6li6yYzdaZhD7gKRP-RKppEFz8SYuF6dFEbg/edit#gid=1138331900

בהתבסס על הנתונים האלה וכמובן גם על התהליך שכל ילד עבר לאורך השנה, המחנכות עומלות בלילות ובסופי השבוע על משובי סיום שנת הלימודים: משובים מפורטים, מושקעים, דיאלוגיים, תהליכיים והוליסטיים. עם סיום הכתיבה, המחנכות יערכו שיח אישי עם כל תלמיד\ה על הדרך שעשה השנה ועל הביטוי הכתוב במשוב, ויחלקו להם את המשובים ב-30.6: יום גדול לפנינו!

שיבוצי התלמידים לכיתות הבאות

בכל הכיתות עוסקים בתהליכי סיום שנה ומעברים צפויים. הדס היועצת והמחנכות משתדלות לפצל באופן המיטבי האפשרי את בוגרי כיתת אגמון לים ולנחלים, לשבץ את בוגרי ים ונחלים לשדות וכרמים ולהכין את בוגרי ה' משדות וכרמים לאיחוד הצפוי להם בכיתה ו' משותפת. 

אלה תהליכים מורכבים המחייבים פשרות רבות בתוך אילוצים רבים, ואבקש להודות כאן להדס, המובילה אותם בחוכמה ובאיזון בין טובת הפרט והקבוצה. 

את השיבוצים נפרסם בשבוע הבא, יחד עם שיבוץ הצוות.

בהיבט המבני 

אנו מבצעים בימים אלה שיפוץ מסיבי של סדנת הנגרות שלנו שתעבור לאכסניה רחבה ומותאמת לצרכיה.

בנוסף, צוות החצר והנגרות שלנו (קרן וקרן בעזרתו של יניב ברג) בונות, ככל האפשר עם הילדים – סככות, דֵקים, רהיטים ועוד, ודואגות לתקן, לסדר ולייפות את החצר והכיתות. השלב הבא יהיה שיפוץ מסיבי של חצר התלתון הצעיר שחזרה אלינו במלואה לאחר כשנתיים של גידור לטובת בניית שכונת רמות חפר: הצללה, חיפוי רך לרצפת הבטון ותוספת מתקני חצר. 

תודה לכם קרן קרן ויניב, וגם לך לירון, מנהלת הכספים והמנהלת הארגונית שמוצאת עבורנו את כל הפתרונות!

תמונת מצב כוח האדם: מחנכות 

מצב כוח האדם בבתי הספר בישראל קשה מאי פעם. עד שתימצא הדרך לתגמל באופן ראוי את העוסקות במלאכת החינוך וההוראה הקשה והחשובה לילדינו ולעתידנו כחברה – צפויות כנראה עוד לא מעט מהמורות ושביתות. במצב הנוכחי ישראל פשוט מתייבשת מנשות חינוך, ובחינוך היסודי בפרט – כיתות רבות ריקות ממחנכות.  

על רקע המשבר, "סימני דרך" ממשיך להוות אבן שואבת למחנכים ומחנכות איכותיות ויצירתיות, וכך זכינו שאצלנו רוב המחנכות ימשיכו לשנה הבאה.

בתום החופש הגדול ניפרד בצער ממאי ומרם שימשיכו לדרכם האישית, וגם ניפרד זמנית מאופיר שתמשיך את חופשת לידה ברצף לשבתון. בנוסף, מורן תעבור להיות רכזת פדגוגית, תפקיד חדש אצלנו שיסייע לנו להעמיק ולבסס את המודל הייחודי. 

לשמחתנו, אנו יכולים לשתף בעת הזו שסיימנו את תהליך איתור ומיון ארבע המחנכות החדשות, וכל שש הכיתות מאוישות בזוג מחנכות ראוי ומתאים (את השיבוצים נפרסם כאמור בשבוע הבא).

כוח אדם: תפקידים נוספים 

בשאר התפקידים בצוות זכינו למזלנו להמשכיות רבה יחסית השנה, מלבד שניים שיסיימו: רחלי מנהלת החינוך החברתי וגלי המורה לחינוך גופני, שיודיע על כך לילדים בשבוע הבא (בבקשה השאירו לגלי לשתף בכך את הילדים בעצמו בשבוע הבא). כמובן שאנחנו מאתרים וממיינים בימים אלה את המחליפות\ים שלהם, ואפשר עדיין לחבר אלינו מועמדות\ים ראויות\ים לשני התפקידים. 

בנוסף אנחנו עוסקים באיתור ומיון סייעות משלבות לתלמידים שלנו שיש להם זכאות לסיוע, ונשמח לעזרתכם באיתור (אחד התפקידים נדרש באופן מיידי). 

היערכות לחופש הגדול

בתחום החינוך החברתי, רחלי וטליה האלופות תכננו בשבועות האחרונים את תכניות החופש הגדול לשש הכיתות, ויוציאו אותן לפועל לכדי חופש מגוון ומהנה. גם המחנכות הבלתי פורמליות המסורות תרמו לתכנון החופש תוך כדי עבודתן השוטפת עם הילדים, ויובילו את שש הכיתות בחופש ביחד עם המדריכות והסייעות של החופשות שלנו. 

אני מבקש להודות כאן לצוות החינוך החברתי שלנו על העבודה בימים הארוכים ולאורך כל השנה כולל כל החופשות. תודה על המאמץ ועל התכנית העשירה! 

במבט רחב יותר על אתגר כוח האדם

במסגרת המאמצים לייצר פוטנציאל עתידי של מועמדות שילמדו את החינוך המונטסורי והדמוקרטי לפני הצטרפותם לבית הספר ולא רק תוך כדי העבודה עצמה, הצטרפתי לצוות היגוי במכללת בית ברל, ואנחנו עומלים יחד על תכנית הכשרת מורים למונטסורי ודמוקרטי לתואר ותעודת הוראה לראשונה אי פעם בישראל! 

תכנית זו צפויה לייצר עתיד ורוד עבורנו ועבור בתי ספר דומים בטווח הבינוני והארוך, ולמשוך אליה סטודנטיות ייחודיות, גם כמענה לשפל הלאומי הנוכחי במספר פרחי ההוראה הצפוי בישראל. 

משמח להיווכח שגם בצוות שלנו יש מספר מתעניינות בתכנית!

ואסיים בברכת סיום מוצלח ומרגש לילדים ולכולנו לשנת הלימודים, באירוע הסיום של הבוגרים הראשונים שלנו ובמסיבות הסיום הכיתתיות, וכמובן חופש גדול מהנה וצבעוני. 

בכל שאלה ובכל רעיון לשיפור ברמה המערכתית הרגישו חופשי לפנות אלי במייל.

שלכם בשותפות, יוגב