מכתב לפתיחת השנה

271990768_1519238455143509_7931860162073922813_n

צוות יקר,

אנו שמחים ונרגשים לפתיחת שנת הלימודים השישית של "סימני דרך"!

המודל החינוכי הייחודי שלנו מפורט באתר הבית שלנו ונבקשכם לקרוא אותו בפירוט. מודל ייחודי זה תורם לדעתנו בטווח הארוך לצמיחתו\ה המיטבית של כל ילד\ה בבית הספר בהיבטים הלימודיים, הרגשיים והחברתיים, וכנשות ואנשי מקצוע אנו פועלות\ים לממשו ביומיום באופן מלא ומותאם לכל ילדה וילד.

 גם ההורים, כאשר החליטו להירשם ל"סימני דרך", בחרו לקבל על עצמם את רוחו הייחודית של בית הספר, את שיטות העבודה החינוכית הנהוגות בו ואת שיתוף הפעולה המצופה מהם. תיאום ציפיות זה מהווה את הבסיס להצלחה משותפת של התקשורת בינם ובינינו לאורך השנים הצפויות לנו יחד בסימני דרך.

המכתב המפורט והקבצים המצורפים מכילים את המידע המנהלתי הנדרש לקראת שנת הלימודים.

אנו נשתדל לעמוד ככל האפשר בתכניות אלו, ולעדכן את ההורים במקרה של שינויים.

ולסיום דברי פתיחה אלה, לצערנו בעת כתיבת שורות אלה עדיין לא נחתם הסכם השכר שיאפשר את הפסקת השביתה, ולכן אנו נאלצים לפתוח בהבהרה לגבי ההתנהלות בעת שביתה, אם וכאשר:

בעת שביתה הצוות הבלתי פורמלי (שאינו חבר הסתדרות המורים) יעבוד מהבוקר במטלות שונות הנדרשות מתפקידו, אך בהיעדרו של כל הצוות הפורמלי יהיה ערוך לקלוט את הילדים עצמם רק בזמן הבלתי פורמלי,

והמסגרת תהיה פתוחה עבור הילדים בימי שביתה משעה 13:30 בימי לימודים, ובאופן מלא בקייטנות.

שתהיה לכולנו שנה מוצלחת!

  1. היום הראשון של השנה

ביום הראשון של השנה (1.9 או מתי שתבוטל השביתה) ב-8:15 נכנס את הילדים למפגש בוקר קצר וב-8:30 נשב יפה בספסלי המגרש לטקס פתיחת השנה וקבלת ילדי א' החדשים. כל כיתה יושבת במקומות המיועדים לה עם הצוות שלה. המשך היום יוקדש להיכרות זה עם זה ועם כללי ההתנהלות שלנו.

2. בשגרה: פתיחת היום וסיומו

פתיחת היום: בכל בוקר בשעה 7:30 בית הספר נפתח לליווי זורם שלכם ההורים את הילדים לכיתות וזמן איכות משותף הורה-ילד/ה (ראו רציונל לזמן איכות זה בהמשך). בין 7:30 ל-8:00 נמצאים השומר וכן תורן אחד בלבד והילדים יכולים להיכנס ולשהות בהשגחה ישירה שלכם ההורים או בהבנתכם ואישורכם לכך שהם נשארים עצמאית עד השעה 8:00, בה יגיע כלל הצוות. בשעה 08:15 מתחיל מפגש הבוקר ואנו מבקשים מכם ההורים לגלות אחריות על הגעה בזמן למפגש הבוקר כך שהיום של ילד\תכם יחל ברגל ימין.

סיום היום: שעת האיסוף בסיום היום היא בין 15:45 ל-16:00 (הכיתות ינעלו בשעה 16:00). במקרה של איסוף מוקדם, בבקשה הגיעו לאסוף את הילדים בזמן ההפסקה הגדולה (מעגל החצר) בין 13:00 ל-14:00. במקרה זה, המתינו בבקשה בשער וצרו קשר עם צוות הכיתה שישלחו את הילד\ה אליכם לשער. איסוף מוקדם בין 14:00 ל-15:40 מפריע ואנו מבקשים להימנע ממנו ככל האפשר.

3. סדר היום הבסיסי

הגעה זורמת     8:00
מפגש הבוקר                     8:15
מעגל העבודה המונטסורי       *למערכת מפורטת לחצו: https://maabarot.iscool.co.il/default.aspx?view=1        8:30
בתלתון הבוגר (ד-ו): 12:40 סידור הכיתה ומפגש צהרים 13:00 ארוחת צהרים ו"מעגל חצר"  בתלתון הצעיר (א-ג) 12:15 סידור הכיתה ומפגש צהרים 12:30 ארוחת צהרים 13:00 "מעגל חצר"בין 12:15 או 12:40 ל-14:00
חוגים ותרגולים     החוג הראשון ב-14:00 עד 14:45     והחוג השני ב-14:50 עד 15:3514:00
חזרה לכיתות לסידור ופרידה מהמחנכת      15:35
סיום היום               ילדי הקיבוץ יוצאים לבתיהם וילדים ההולכים למסוף צועדים בליווי תורנ\ית15:45

4. ההגעה ברכב לבית הספר בתחילת היום והיציאה ממנו בסיומו

המגיעים לקיבוץ ברכב בתחילת היום ובסיומו יכנסו מהשער הדרומי (הצהוב) בלבד אל מסוף החנייה הייעודי להורי ביה"ס. אין להיכנס מהשער הראשי או לזלוג מהמסוף אל כבישי הקיבוץ: זה עלול ליצור עומס שיהווה סכנה בטיחותית.

מהמסוף ניתן ללוות את הילדים רגלית או לשלוח אותם עצמאית לשער בית הספר, להחלטתכם ובאחריותכם.

בשעת האיסוף בסיום היום, הצוות יאפשר לילדים לעזוב רק עם הוריהם או עם אנשים שההורים אישרו בכתב באופן קבוע או חד פעמי (אפשר באמצעות הודעה למחנכת).

בשעה 15:45 מדריך ילווה את הילדים ההולכים למסוף ואתם מוזמנים להמתין לילדיכם שם, או אם אתם מעדיפים – לחנות במסוף וללכת לשער (כמו בבוקר) כדי ללוות את ילדיכם משער בית הספר למסוף בעצמכם.

5. ארוחות

ארוחת בוקר: באחריות ההורים לספק לילדיכם. בבקשה להימנע מממתקים ומחטיפים.

ארוחת צהרים: בהרשמה מראש לקייטרינג בתשלום (הודעה נשלחה בנפרד) או בהבאה עצמאית מהבית (בכל הכיתות יש מקרר ומיקרוגל לחימום).

בבקשה זכרו לצייד את הילדים בכלים וסכו"ם גם לארוחת הצהרים!

בסימני דרך אנחנו משתדלים ככל יכולתנו לצמצם בכלים חד-פעמיים מכל הסוגים ולשמור על הסביבה.

6. שעות הצהרים: חוגי הבחירה

שעות הצהרים מוקדשות לפיתוח חוזקות אישיות מתוך התנסויות בשלל תחומי עניין, תוך חיזוק מיומנויות הבחירה וההתמדה. אנו משקיעים משאבים רבים במערכת שמקיימת מגוון רב ועשיר של חוגים איכותיים שמהווים חלק חשוב מהתכנית החינוכית והלימודית השלמה שלנו, וכן מנגנון מורכב למדי שיקבל את הבקשות מכל ילדה וילד ויאזן באופן המיטבי בין כל הבקשות ובין מגבלות המקום בחוגים השונים. בחירת החוגים היא לשנה שלמה (אלא אם נאמר מראש אחרת בחוג ספציפי). בקשות למעבר חוג יבוצעו בין הילד לבין המחנכת החברתית ולא מול טליה רכזת החוגים.

בשעה 13:30 מחנכת משרד החינוך יוצאת והכיתה נשארת בניהולה של המחנכת החברתית, ואליה ניתן לפנות בשעת הצורך בזמן זה.

7. נסיעה שבועית קבועה לחוות הנוי \ ימאות

בכל יום שני ילדי א'-ה' ייסעו לחוות הנוי לכשעתיים, בהתאם לתכנית החינוכית האיכותית שצוות החווה מוביל מדי שנה. כיתות א-ג יצאו לתחנת האוטובוס בשעה 8:15 ולכן יש להגיע בשעה 8:00 בימי שני.

כיתות ד-ה יצאו בשעה 10:15. הנסיעות הללו הינן חלק מהתכנית הלימודית-חינוכית שלנו, ההשתתפות בהן היא חובה ולא נוכל להשגיח על ילדים בבית הספר בזמן שהכיתה נסעה.

אין להביא את הילדים ישירות לחווה ואין לקחת ממנה – אלו נהלי בטיחות ונבקש לשתף פעולה.

כיתה ו' תיסע לשיעור ימאות שבועי במרכז הימי במבואות ים בימי שלישי בשעה 8:15, על-פי אותם הנהלים.

8. תיקים וציוד אישי

בכל יום יש לוודא שתיק הילד\ה כולל ארוחת בוקר, בקבוק מים מלא, ארוחת צהריים וכלי אוכל, בגדים להחלפה, כובע, נעלי ספורט לימי החינוך הגופני, וכל ציוד אחר שהמחנכות יבקשו.

על כל מרכיבי הציוד האישי בבקשה כתבו בבירור את שם הילד/ה (כולל על מטריות, מעילים וקפוצ'ונים). 

9. מדיניות מוסכמת לשמירה על מרחב בטוח

מרבית הילדים, רוב הזמן, משחקים, לומדים ופועלים בתוך מרחב ילדי וחווייתי ללא צורך להציק או לפגוע בחבריהם. אנו מחזקים התנהגות חיובית בתכנית החברתית-רגשית שלנו. בנוסף, כמבוגרים, מחובתנו לשמור על מרחב בטוח עבור כל הילדים. במקרה של אלימות פיזית או מילולית או פגיעה ברכוש או סיכון עצמי של ילד/ה (בריחה, טיפוס על גדרות וכו') נפעל לפי מדרג התגובות הבא:

  • הצוות יעשה כל מאמץ כדי לעצור את הפעילות הפוגענית, להרגיע ולגשר תוך הרחקה של הילד/ה מהפעילות באותו הרגע. באם הילד/ה עצר/ה את ההתנהגות והתאפשר טיפול במקרה, ניידע אתכם, ויחד נזהיר שאם תהיה חזרה על התנהגות מסוכנת או מסכנת, הם יאלצו לסיים את היום וללכת הביתה.
  • אם על אף מאמצינו, הילד/ה לא קשוב/ה ולא משתף/ת פעולה – נאלץ לקרוא לכם, ההורים, לקחתו/ה ועד בואכם הוא ימתין במשרדים ולא יוכל להמשיך לקחת חלק בסדר היום.

החזרה למסגרת למחרת תיתכן רק לאחר שיחת בירור ותיאום ציפיות עם מחנכת בנוכחות הורה (ממליצים שתתקיים לפני מפגש הבוקר).

  • במקרים בהם הצוות מחליט שמידת החומרה היא גבוהה, או כשיש הסלמה מדורגת בהתנהגות, נשעה את הילד/ה ליום בבית. החזרה למסגרת תיתכן רק למחרת ההשעיה, ורק לאחר שיחת בירור ותיאום ציפיות עם חבר/ת צוות בנוכחות הורה.
  • בנוסף, במקרה של חבלה מכוונת בציוד (שבירת חפצים/רהיטים, איבוד כדור על גג וכו') – האחריות מוטלת על הילד/ה והוריו/יה להשלים את הציוד שנשבר/נעלם.

במקרי הצורך אנו נמשיך בפעולות נוספות בהתאם לחוזר מנכ"ל "אקלים בטוח" של משרד החינוך, לאורך כל היום וגם בחופשות. עליכם לפעול בשיתוף פעולה מלא מתוך דאגה לטובתו של הילד/ה וכלל ילדי "סימני דרך".

10. קבלת עדכונים שוטפים והקשר השוטף שביניכם ההורים ובין המחנכות וההנהלה

אנו נשלח לכם הודעות ועדכונים במייל ו\או בווטסאפ. באחריותכם לוודא מול לירון המנהלנית שלנו כי כתובת המייל שלכם מעודכנת אצלה.

הורים חדשים: באחריותכם להצטרף לקבוצת הוואטסאפ "הודעות כלליות 2 סימני דרך" דרך הקישור: https://chat.whatsapp.com/G0E9VJ5H4wH7L2WEKJWb5K

בכל הקשור לילד\תכם הפרטיים בבקשה פנו תמיד למחנכות, הן מכירות את ילד\תכם הכי טוב והן ידעו להיעזר לפי הצורך בדמויות נוספות (יועצת, רכזת שילוב, אחד המנהלים וכד'). רק אם מבחינתכם עלה עניין לא פתור עם איש צוות, ולאחר שניסיתם ולא הצלחתם ללבן זאת בהצלחה ישירות מולו, יש לפנות במייל הפרטי אל יוגב אמיתי מנהל בית הספר (אם העניין התרחש בימי הלימודים בשעות הבוקר עד 13:30) או אל הגר איזק מנהלת החינוך החברתי (אם מדובר בשעות הצהריים או בקייטנות שבחופשות).

אין מניעה שאתם ההורים תפתחו עצמאית קבוצות תקשורת שלכם, הורי הכיתה, בלעדינו, אולם במקרה זה באחריותכם לשמור על כללי צנעת הפרט באופן מלא ולהימנע בכל דרך מלשון הרע כלפי הורה אחר, תלמיד\ה או חבר\ת הצוות, בקבוצות ווטסאפ או בכל דרך תקשורת אחרת.

בנוסף, נזמין אתכם לקדם מעורבות הורית מיטיבה במסגרת החינוכית בדרכים הבאות:

  1. הקדישו לילד\תכם זמן איכות קבוע יחד בכיתה לפני 8:15, בעיקר בגיל הצעיר:

לפני תחילת מפגש הבוקר אתם מוזמנים ללוות את הילדים לתוך הכיתה, לבקש מהם להראות לכם מה למדו לאחרונה, כיצד הם מתקדמים ובמה הם עדיין מתקשים, הן בשיחה והן באמצעות עיון משותף בדף המעקב השבועי, בקלסר האישי שלהם, בהדגמת תרגילי מונטסורי עבורכם ובמעבר משותף על מערכת החוגים האישית לפי בחירת הילד\ה ולסייע לו\ה לזכור ולהתמיד בהם.

2. השתתפו בשיחות האישיות עם המחנכות:

  • מפגש היכרות בתחילת השנה יתקיים רק אם וכאשר הילד\ה והמחנכת\ות חדשים זה לזה.
  • מפגשים אישיים של אמצע השנה (ילד\ה, הורים ומחנכות) יתקיימו בסביבות ינואר, כ-20 ד' לכל מפגש.
  • מפגשים אישיים נוספים ייקבעו ביוזמת המחנכות ו\או ביוזמתכם ההורים לפי הצורך, בשעות הלימודים.
  • מפגש אישי בסוף השנה יתקיימו למעוניינים בלבד, בפנייה יזומה אל המחנכות.

3. השתתפו באסיפות ההורים הכיתתיות:

אנו מצפים לראותכם באסיפות הכיתתיות שהמחנכות יבצעו ב-11.9 (כיתות ד-ו) וב-14.9 (כיתות א-ג).  

4. אפשר ורצוי גם להצטרף למנהיגות ההורים הנבחרת ו\או לסייע בדרכים אחרות:

הורים המעוניינים לתרום מזמנם וממרצם לטובת "סימני דרך" מוזמנים להצטרף למנהיגות ההורים הרשמית המורכבת מיו"ר בית ספרי נבחר ומיו"רי כיתה נבחרים, וכן לכל פורום הורים רחב יותר עליו המנהיגות הנבחרת תחליט. הבחירה למנהיגות ההורים הרשמית תתבצע בתחילת כל שנה מחדש באסיפות ההורים עבור שנת הלימודים במלואה. מנהיגות ההורים הנבחרת היא הגורם היחיד המוסמך לייצג הורים אחרים בשיח עם ההנהלה, בכפוף לחוזר מנכ"ל העדכני שכותרתו "נציגות הורים בבית הספר ובגן הילדים" (0233). בשיח שוטף בין מנהיגות ההורים הנבחרת וההנהלה נדון יחד בנושאים שעל הפרק, ופעם בחודש או חודשיים נזמן יחד את כלל ההורים למפגשים בהם נקיים שיח רחב יותר.

בנוסף, כמובן שהורים המעוניינים לתרום בשלל דרכים וכיוונים מבלי להיבחר למנהיגות הרשמית יכולים לפנות למחנכות, להנהלה ו\או למנהיגות ההורים ולהציע כיווני עשייה ומחשבה העשויים לתרום לרווחתם ולחינוכם של הילדות והילדים.

11. מדיניות בעניין הטלפונים החכמים ("סמארטפון")

בהתאם להמלצות המומחים, ב"סימני דרך" חל איסור על השימוש בטלפון/שעון חכם במסגרת בית הספר. ילדים והורים שזקוקים להיות בקשר ביניהם בזמן ההסעות, רשאים להכניס לתיק טלפון/שעון חכם, ובתנאי שישאר בתיק, יהיה כבוי לאורך שעות הלימודים וישמש את הילדים רק בשעת ההסעה. בנוסף, קהילת סימני דרך מקדמת דחייה משותפת של רכישת טלפונים חכמים לכיתה ו', וככל שיותר הורים ידחו יחד את גיל הקנייה, כך תתאפשר עמידה משותפת כנגד קנייה מוקדמת מדי הנובעת מלחץ חברתי. מצד הצוות, אנו מקיימים הסברות בנושא לתלמידים ולהורים ככל שהגיל עולה והנושא הופך ליותר "בוער".

12. ימים מיוחדים בהם סימני דרך סגור מהבוקר או מהצהרים

ככלל "סימני דרך" פתוח בימי א' עד ה' משעה 8:00 ועד 15:45, בימי הלימודים ובימי העבודה בחופשות בתי הספר, לא כולל ערבי חג ושבתונים, מלבד:

9.5.23: ל"ג בעומר המהווה יום גיבוש צוות ומסגרות החינוך במעברות סגורות ביום זה מסורתית.

(בערב ל"ג בעומר 8.5.23 נסיים בשעה 14:00 כדי לאפשר לגיבוש הצוות לצאת ליומיים כולל לילה משותף).

20 עד 31 באוגוסט: ימי ההיערכות לשנה הבאה בהם המסגרת סגורה (יום פעילות אחרון – 17.8.23).

בנוסף, במשך השנה יתקיימו לא יותר מעשרה ימים מיוחדים בהם תתבקשו להגיע בשעה 14:00 לאסוף את הילדים הביתה או כדי להשתתף איתנו בפעילות מיוחדת כגון "יום שיא". את המועדים הללו נפרסם בהקדם האפשרי.

13. תשלומי ההורים

"סימני דרך" מהווה שילוב בין בית ספר המוכר על ידי משרד החינוך כרשמי וכייחודי, ובין חינוך קיבוצי בלתי פורמלי בצהרים ובחופשות. הסכום החודשי הנדרש לקיום המערכת מסתכם בכ-1800 ₪, רובו ככולו נועד לתקצב את החינוך הבלתי פורמלי בכל צורותיו בסימני דרך, באמצעות תשלום ל"חינוך מעברות" – מלכ"ר. על כן אי השתתפות הילד\ה בחלק הבלתי פורמלי (שעות הצהריים וחופשות משרד החינוך) במלואו או בחלקו לא יאפשר הנחה בגובה שכר הלימוד הכולל.

על חודש אוגוסט (ולכיתה ו' גם חודש יולי), ניתן לבחור אם לשלם ולהשתתף או לא.

14. הפסקת ההתקשרות

'חינוך מעברות' יהא רשאי להפסיק את השתתפות הילד/ה בסימני דרך והעברתם למועצה לשיבוץ מחדש, במקרים הבאים: יובהר ויודגש כי התנאים אינם מצטברים, ודי בתנאי אחד בכדי להביא להפסקת ההשתתפות.

  • כאשר הגורמים המקצועיים במערכת "סימני דרך" ו\או במשרד החינוך ו\או ברשות המונציפלית יגיעו למסקנה כי טובת הילד/ה דורשת שהייתו/ה במסגרת אחרת המתאימה יותר לצרכיו/ה (צרכים שמערכת "סימני דרך" אינה יכולה לספק).
  • אי תשלום לחינוך מעברות או חדלון פרעון.

חינוך מעברות רשאי להפסיק את ההסכם מול המשפחה בעקבות הפרת מחויבות של ההורים בשיתוף הפעולה עם צוות "סימני דרך" ו\או ההנהלה. למען הסר ספק, במקרה של הפסקת ההתקשרות מצד "סימני דרך", ההנהלה תפנה למועצה האזורית עמק חפר לשיבוץ מחדש של הילד/ה בבית הספר הציבורי המגיע לו/ה בחוק.

למי שטרם חתם על כלל החתימות הנדרשות ב"משוב" שנשלחו אליכם במייל ממזכירות סימני דרך ב-24.8.22 – עשו זאת מיידית למען נוכל לשתף את הילד\ה בכלל הפעילויות! 

שתהיה לכולנו שנה מוצלחת ושיתוף פעולה הדדי!

שלכם בציפייה לשנה של צמיחה ומשמעות, צוות סימני דרך

מוזמנים להכיר אותנו חברות וחברי הצוות באופן אישי https://simaney-derech.mashov.info