על תפקיד החינוך בתקופה מאתגרת…

unnamed

 וגם הזמנה להיכרות עם ספר חדש הכולל את המודל שלנו!

אדר תשפ"ג, מרץ 2023

קהילה יקרה,

דומה שמילותיו הטובות של יאנוש קורצ'ק "לתקן את העולם פירושו לתקן את החינוך" מקבלות משנה תוקף בימים הסוערים שהזדמנו לנו. החינוך ההומניסטי לגווניו ידע בעבר לעמוד על ערכיו גם בזמנים קשים, למשל כאשר קורצ'ק עצמו התעקש להעניק ליתומי בית הילדים שלו את סוג החינוך הזה אפילו בתוך הגטו בפולין הכבושה, או כשמריה מונטסורי נאבקה בנחישות על חינוך לזכויות האדם והילד בפרט גם כאשר מולדתה איטליה נכנעה לשלטונו של מוסוליני. דמויות מופת אלה מזכירות לנו את 'כוח העל' של החינוך הטוב: מפלגות פוליטיות עולות ונופלות, אך המהות החינוכית של קורצ'ק ושל מונטסורי ממשיכה להאיר את יומם של ילדות וילדים ברחבי העולם עשרות רבות של שנים לאחר מותם…

כמותם, גם עלינו, המבקשים לטעת בלב תלמיד\ותינו את האמונה בכוחו של האדם ובעוז רוחו החופשית, מוטל תפקיד חשוב: ראשית, עלינו לדייק בעקביות את המצפן הערכי והמקצועי שלנו כמחנכות\ים; שנית, לגלם במהותנו האישיותית והחינוכית היומיומית את המופת שאנו מבקשים בעבורן\ם; ושלישית, בצוק העתים, גם לגלות אומץ לב אישי ולהיאבק בעבור ההווה והעתיד שלהם גם יחד.

האבות המייסדים של האומה הישראלית התחייבו בפנינו האזרחים "לקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור … בלי הבדל דת, גזע ומין". בכך הם הנחו גם אותנו המחנכות והמחנכים לשמור בקנאות על זכויות היסוד של תלמידנו – עכשיו ובימים האחרים. ברוח זו, תלינו על שער הכניסה את הכרזה: "נאמנים למגילת העצמאות", המזמנת את כולנו לקדם שיח חינוכי מותאם גיל על ערכי המגילה – ערכי היסוד של ישראל.

וגם: המודל הייחודי שלנו "מככב" בספר חדש ומרתק! 

בהודעתי הקודמת שיתפתי אתכם שאצא לשנת שבתון. בהקשר זה, אני מתרגש ושמח לשתף אתכם שבימים אלה ממש יצא לאור בהוצאת "רסלינג" ספרם של פרופ' יורם הרפז וד"ר אמנון כרמון "חזונות חינוך בשישה צעדים: הצעות סדורות לחינוך אחר", הכולל כ-28 חזונות חינוכיים שנבחרו בקפידה על ידי העורכים במטרה להעניק גם השראה וגם פרקטיקה של חינוך "אחר", ואחד מהם הוא המודל הייחודי שלנו!

המעוניינות\ים לקרוא ולהיחשף לחזונות החינוכיים המרתקים ובתוכם גם לחזון שלנו, מוזמנות\ים ללחוץ כאן.  

כעת, עם דיוק המודל והנצחתו בספר חשוב זה, אני מרגיש קרוב להשלמתה המלאה של המטרה שהצבתי לעצמי: להקים ולהשריש את ה-DNA של סימני דרך כך שהקהילה תדע להמשיך ואף להצמיח אותו לרמה הבאה, ללא תלות בהמשכיות הובלתה של הדמות הניהולית המייסדת עצמה.

שלכם, בשותפות – יוגב